1.6 Kontrola a nastavení avioniky - 1

V této části se bude dělat hodně testů systémů, vzhledem k tomu, že Falcon4.0 BMS negeneruje náhodné poruchy, tak je v podstatě není třeba dělat. Také mnoho virtuálních pilotů je nedělá. pozn. Menny.

 

 

1. Začneme opět v kabině úplně vlevo u tlačítka FLCS BIT na panelu FLCS. Nejprve provedeme cyklus a kontrolu letových řízení letu (knipl a pedály kormidla) k zahřátí hydraulické kapaliny a odstranění vzduchu ze systému.

Především zkontroluj, zda jsou všechny přepínače panelu FLCS vypnuté. Pokud je například přepínač MANUAL TF FLYUP v poloze DESIBLE, pak FLCS BIT (integrovaný test) selže 

 

Přepni přepínač FLCS BIT do polohy BIT. Jedná se o magnetický přepínač, který zůstane v této poloze po dobu testu BIT. Rozsvítí se zelená kontrolka RUN a řídící plochy se postupně testují; test lze sledovat pohledem z kabiny na řídící plochy letadla.

Ostatní členové tvého letu můžou rovněž vidět pohyby řídících ploch tvého letadla. Během testu FLCS se v HUDu zobrazí BIT  WARN a může také blikat výstražná kontrolka T/O LDG CONFIG. Po ukončení testu se přepínač vrátí do původní polohy a kontrolka  RUN zhasne. Občas se může stát, že test selže, a pak se rozsvítí žlutá kontrolka FAIL. Pokud se to stane, jediný způsob opravy je restart a provést test BIT znovu. U pozdějších bloků (s digitálním FLCS) se stav FLCS – BIT zobrazí na stránce FLCS MFD. BIT test FLCS se spustí jen pokud je hmotností zatížen hlavní podvozek (WOW) a rychlost vůči zemi je nižší než 28 uzlů.

 
Další kontrola je činnost Digital Backup, Jednoduše přepni přepínač DIGITAL BACKUP do horní polohy a zkontroluj, zda svítí kontrolka DBU na pravém stínítku. Pohybuj řídícími plochami letadla a vizuálně kontroluj jejich funkci. Jakmile jsi spokojen, vrať přepínač do polohy OFF, a zkontroluj zhasnutí kontrolky ve stínítku. Opět platí, že zpráva WARN bude zobrazena na HUDu během kontroly DBU a na stránce FLCS na MFD se zobrazí DBU. Po dokončení testů FLCS se ujisti, že jsou přepínače na panelu FLT CONTROL v dolní poloze.
 

Oba testy FLCS BIT a DBU jsou v BMS jen pro efekt a nebude mít žádné následky, pokud se přeskočí.

 

2.Přejdi dolů na panel MANUAL TRIM. Dobrým zvykem je vždy zkontrolovat, zda jsou všechny ručičky vycentrované, zejména pokud máš skutečný kokpit, kde ručičky můžou být v jiné poloze. Přepni přepínač TRIM/AP DISC do polohy DISC a ujistěte se, že pohyb trimu na kniplu nezpůsobí pohyb řídících ploch nebo výchylku ručiček.

Vrať přepínač do polohy NORM, použij trim na kniplu ke kontrole výchylky ručiček, a znovu je vycentruj.

Nesprávné nastavení trimu může způsobit problémy během vzletu nebo bezprostředně po něm.

 

Tato kontrola se může zdát jako pro efekt, ale když je asymetrický odpor (drag) implementován v BMS, důrazně se doporučuje zajistit správné nastavení trimu před vzletem!

 

 

3. Pokud tvoje mise zahrnuje tankování za letu, musíš otestovat systém AR. Na panelu FUEL otevři dveře AR přepnutím přepínače AIR REFUEL do polohy OPEN a zkontroluj, zda na pravém indexeru svítí modrá kontrolka RDY. Stiskni tlačítko DISC na kniplu a RDY by měla být nahrazena žlutou DISC. Po třech sekundách DISC by měla zhasnout a měla by svítit modrá RDY. Přepni spínač AR do CLOSE a modrá ko ntrolka RDY by měla zhasnout.

 

4.Zkontroluj panel ECM a přepni levý horní přepínač do polohy STBY. Přitom naposledy zkontrolujeme panel AUDIO, zda jsou správně nastaveny hlasitosti na panelech u COMM1, COMM2 a INTERCOM. Hlasitost TACAN není implementována a hlasitost ILS jsme nastavili již dříve. Žádné další kroky by neměly být nutné, protože jsme již dříve nastavovali knoflíky hlasitosti COMM 1 a 2, THREAT a MSL tónu.

.

5. Dále bude provedena kontrola SEC, aby se zajistilo, že motor může pracovat v režimu sekundární řízení. V případě poškození nebo poruchy motoru může dojít k automatickému přechodu do režimu SEC. Pilot musí zajistit, aby režim SEC fungoval správně. Parkovací brzdy by neměly být zapnuty, ujisti se, že je letadlo na klínech a zabrzdi je pomocí pedálových brzd. Zvedni ochranný kryt a přepni přepínač ENG CONT do polohy SEC. Rozsvítí se kontrolka MASTER CAUTION a výstražná kontrolka SEC. Tryska motoru se uzavře a na pravém přístrojovém panelu na přístroji NOZ POS bys měl vidět méně než 5%.


ontrola SEC se provádí, abychom se ujistili, že motor bude fungovat v sekundárním režimu. Režim SEC se může automaticky spustit v případě poškození nebo poruchy motoru. Pilot se proto musí přesvědčit, že režim SEC funguje správně. Parkovací brzda „Parking Breakes“ by neměla být zapnutá, zkontrolujeme, zda je letadlo na špalcích a jako záloha budou pedálové brzdy. Zvedneme krytku a přesuneme přepínač ENG CONT do polohy SEC. Kontrolka MASTER CAUTION a výstražná kontrolka SEC se rozsvítí. Tryska motoru se uzavře a na pravém přístrojovém panelu na přístroji NOZ POS uvidíme nastavení 5%.

V režimu SEC mohou být otáčky RPM nižší než v režimu PRI. Zkontroluj plynulost otáček v režimu SEC a když jsi spokojen vrať přepínač ENG CONT do polohy PRI a zavři ochranou krytku. Kontrolky MASTER CAUTION a SEC by měly zhasnout a tryska by se měla otevřít na více než 94%.

Ve hře více hráčů můžeš nyní také zkontrolovat test SEC u svého wingmana a potvrdit otevření a zavření jeho trysky.

Provedení SEC kontroly, zavření a otevření trysky

 

6.Dalším krokem je kontrola správné funkce brzdícího štítu „Speedbrake“. Otevři brzdící štíty pomocí přepínače na plynové páce a zkontroluj SPEED BRAKE kontrolku na levé pomocné konzoli. Nezapomeň, že otevření brzdících štítů trvá přibližně dvě sekundy a zavření šest sekund; před pojížděním se ujisti, že štíty jsou zavřené!

.

7.Zapnutí systému vlastní obrany začíná na TWA (THREAT WARNING AUX), který se nachází na levé pomocné konzoli. Stiskni pravé spodní tlačítko POWER a toto tlačítko se zeleně podsvítí s popisem SYSTEM POWER.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Pak se můžeš přesunout na panel CMDS a zapni RWR a JMR kontejner pomocí dvou přepínačů na ON. CMDS má čtyři banky protiopatření, ale u korejských F-16 se používají pouze CH (chaff) a FL (Flares). Banky 01 a 02 nejsou u F-16 v Koreji funkční a proto můžou tyto dva přepínače zůstat vypnuté OFF. Možná je budeme muset zapnout na ON u jiných verzích F-16.

Přepínač PROG lze nastavit na libovolný program (přednastavený v DTC) a přepni přepínač MODE podle svých požadavků nebo podle brífinku. Jakmile je vše správně nastaveno, rozsvítí se kontrolky stavu GO, které sdělí, že všechny systémy jsou připravené k použití.

9.Přejdi k panelu podvozku GEAR, rychle nastav CATI nebo CATIII podle zavěšené výzbroje (zkontroluj výstražnou kontrolku STORES CONFIG), zkontroluj je-li Brake Channel nastaven na Channel1, přepínač brzd je na ANTI-SKID, páka je dole a kontroluj, zda všechny tři kontrolky podvozku svítí zeleně. Od verze BMS 4.35 došlo k mnoha změnám v systému podvozku a brzd.

10.Posuň se nahoru na TWP (THREAT WARRNING PRIME) a spusť BIT na jednotce RWR. Tyto testy se liší podle modelu F-16. Pro RWR ALR-56 platí následující:

Stiskni tlačítko SYS TEST a zkontroluj údaje na displeji RWR. Potom zkontroluj signalizaci MSL LAUNCH a audio jeho stisknutím. Jakmile se ujistíš, že systém pracuje normálně, stiskněte tlačítko HANDOFF. Tím se RWR přepne do režimu diamond float. Tuto položku piloti často neudělají a pokud nebude proveden tento test je možné, že jednotka RWR správně nebude varovat před hrozbami.

 

11. Zatím na středovém panelu, můžeme nastavit MFDka a UFC pro svou misi.

Nastav stránku A-LOW na přechodovou výšku, v Koreji je 14000 stop.

Vyber stránku A-LOW na ICP, posuň dolů (přepínačem DCS) hvězdičky z CARA ALOW na MSL FLOOR. Pomocí numerických kláves ICP zadej 14000 a stiskni ENTR. Od této chvíle bude Betty oznamovat „ALTITUDE, ALTUTUDE“, kdykoliv klesneš pod 14000 stop. Zde je pak malá připomínka, abys do výškoměru zadal místního tlaku (QHN). 

Vyber stránku T-ILS a zadej pozemní TACAN - 75X, což je frekvence a pásmo pro Gunsan TACAN umístěný Severo-západně od přistávací dráhy. Po výběru stránky T-ILS, stačí klávesami ICP zadat 7, a pak 5 a stisknout ENTR. Pokud je aktivní pásmo Y, zadej mezi hvězdiškami 0 z kláves ICP, a následně ENTR k přepnutí pásma zpět na X. Pokud je TACAN nastaven v režimu A/A TR, jednoduše stiskni tlačítko DCS vpravo a nastav režim T/R. 

Frekvence ILS lze také nastavit prostřednictvím této stránky: stiskni DCS až je aktivní řádek (kde jsi zadával 75 pro TACAN) a zde zadej frekvenci ILS dráhy 36 (110.3). Napiš do řádku 11030 a ENTR. Systém rozpozná, že se jedná o správnou ILS frekvenci, a přesune data na pravou stranu ke zkratce FRQ. Upozorňujeme, na ILS ON v pravém horním rohu DED. Pokud bude knoflík ILS na panelu AUDIO2 vypnutý, ILS bude hlásit OFF a příslušný systém nebude možné použít.

Pro tento let nastavíme úroveň Joker na 3000 liber paliva. Stiskněte tlačítko ICP LIST a potom ICP tlačítko 2 k výběru stránky BINGO: použij ICP klávesnici k zadání 3000 a stiskni ENTR. To zajistí, že Betty oznámí „BINGO-BINGO“, když počítadlo zobrazí 3000 liber paliva (pokud je přepínač FUEL QTY SEL  v pozici NORM).

Mnoho dalších nastavení lze provést dle typu mise, ale toto je mimo rozsah této části výcviku. Pamatuj si, že čím více uděláš na zemi, tím méně toho budeš muset udělat za letu. Přichystej se na to, že budeš velmi zaměstnaný, jakmile kola opustí zem; udělej si svou práci o něco jednodušší a proveď tolika úkolů, kolik jen můžeme udělat během ramp startu.

 

12. Vpravo od HSI najdeš panel FUEL QTY SEL, který můžeš použít pro kontrolu, zda zbývající palivo je zobrazeno správně:

  • - V poloze TEST, obě ručičky palivoměru na pravém pomocném panelu ukazují 2000lb. Počítadlo by mělo ukazovat 6000liber a obě kontrolky FWD a AFT FUEL LOW budou svítit na výstražném panelu.
  • - V pozici NORM; A/L = 2675 – 2810 lbs, F/R = 3100 – 3250lbs.
  • - V pozici RSVR obě ručičky palivoměru budou ukazovat hodnotu mezi 460 – 480 lbs.
  • - V pozici INT WING obě ručičky palivoměru budou ukazovat hodnotu mezi 525 – 550 lbs.
  • - V pozici EXT WING obě ručičky ukazují 2300 – 2420 lbs (při zavěšení 370 gal nádržemi pod křídly).
  • - V pozici EXT CTR; A/L = 0 lbs; F/R = 1800 – 1890 lbs (při zavěšení centrální nádrže).
 
 

Nezapomeň, že po této kontrole musíš přepínač vrátit do polohy NORM, protože pouze v poloze NORM je zajištěná správná funkci systému automatického přečerpávání paliva, výstraha ztráty paliva a výpočet výstrahy BINGO se provádí na základě množství paliva v trupu.

Jinými slovy, nebude-li přepínač v poloze NORM, nezobrazí se výstraha TRAPPED FUEL a BINGO!

 

13. Posuň se na pravou konzoli AUX a zkontroluj, zda se na displeji PFLD neobjevují zbývající závady, které jsme ještě nemuseli zaregistrovat. Stiskni tlačítko F-ACK a zkontroluj kontrolku MASTER CAUTION, kontrolky na výstražném panelu a množství paliva EPU, které by měla být mezi 95 a 102%.

 

Verze BMS 4.37.3