1.4 Před startem motoru

Jak již bylo zmíněno, doporučujeme provést všechny postupy startu související s F-16 prostřednictvím kontrolních seznamů BMS. Tyto kontrolní seznamy najdeš ve složce s dokumentací (/Docs/02 Aircraft Manuals & Checklists\01 F-16/F-16 Checklists)Kromě toho máš všechny kontrolní seznamy pro běžné postupy zahrnuty v BMS 3D kneeboardech (viz na obrázku níže). Na každé straně kneeboardu jsou dva hotspoty, které můžeš ovládat kolečkem myši nebo klávesovými sounory callbacků: 
 
Jeden menší v pravém horním rohu a jeden větší uprostřed kneeboardu.
Výchozí stránky s kontrolními seznamy "NORMÁLNÍ POSTUPY" na pravém koleni a mapy KTO, navigační údaje a tabulky hrozeb na levém koleni. Než začnete se startem na rampě, postupujte podle "COCKPIT INTERIOR CHECKS" jako součást postupu před spuštěním motoru. Po dokončení by dalším krokem měly být kontroly "AFTER COCKPIT CHECK IS COMPLETE- VERIFY". Po dokončení přejděte k části "BEFORE STARTING ENGINE - PŘED SPUŠTĚNÍM MOTORU". Této části postupu spuštění motoru se nyní budeme věnovat podrobněji.
 
Když se podíváš na zadní část levé konzoly, začni správným nastavením systémů tak, aby začaly pracovat od okamžiku, kdy je zapnuto napájení z hlavního generátoru.
 
1. Všimni si, že všechna vnější světla jsou v BMS 4.36 funkční.
 
Rozsvícení světel neuvidíš, dokud se hlavní generátor nepřipojí během startu motoru.
 
 
 
 
 
Nastavení vnějších světel je následující:
 
 
2. Rychlým pohledem nahoru zkontrolujeme panel IFF, zkontroluj polohu přepínače CNI v poloze BACKUP. Jdi dále nahoru a zkontroluj přepínač MASTER na panelu FUEL je-li v poloze MASTER a krytka vypínače je dole. Ten by měl být správně nastaven u RAMP startu. Knoflík ENG FEED musí být otočen do polohy NORM, k zabránění poruchy v palivovém systému v průběhu letu, pokud by palivová čerpadla byla vypnutá. Přepínač TANK INERTING není funkční.

3. Napájení z baterie se aktivuje přepnutím přepínač MAIN PWR do polohy BATT na panelu ELECPři zapnutím napájené z baterie by se měla rozsvítit výstražná kontrola ELEC SYS a kontrolky FLCS RLY, MAIN GEN a STBY GEN (panel ELEC). Musíme otestovat baterii tak, že přejdeme dozadu na panel TEST a podržet přepínač FLCS PWR TEST z polohy NORM do polohy TEST. Upozorňujeme, že při provádění tohoto úkonu pomocí myší je nutné držet tlačítko myší stisknuté v aktivním bodě, aby se simulovalo přidržení spínače nebo tlačítka v dané poloze. Potom se rozsvítí kontrolky FLCS PMG a  ACFT BATT TO FLCS a zhasne kontrolka FAIL (panel ELEC). Na panelu TEST se rozsvítí panel čtyři kontrolky FLCS PWR (ADBC), a to signalizuje dobrý výstupní výkon do FLCC. Kontrolky MAIN GEN a STBY GEN (panel ELEC) zůstávají během testu rozsvícené.

Nyní můžeš uvolnit přepínač FLCS PWR TEST (uvolni tlačítko myši). Kontrolky se vrátí do původního stavu.
Tato kontrola je pastvou pro oko, a není povinná. Ponecháme prozatím přepínač MAIN PWR v poloze BATT; motory spustíme až po dokončení předstartovních kontrol.

 

4. Komunikaci nastav tak, abys byl po nastartování motoru připraveni použít rádio. Přejdeme na panel AUDIO1, otočíme knoflíkem hlasitosti COMM 1 (UHF) z polohy OFF ve směru hodinových ručiček do polohy 12 hodin a totéž provedeme pro COMM 2 (VHF)..

Všimni si, že první krok z úplné polohy proti směru hodinových ručiček ve skutečnosti zapne hlasitost, přepne přepínač z polohy OFF/ON. Všimni si také, že pro fungování záložního panelu UHF musí být hlasitost COMM1 na panelu AUDIO1 mimo pozici OFF.


Dva knoflíky přepínání režimu pro COMM 1 a COMM 2 by již měli být nastaveny na SQL, takže se s nimi nemusí hýbat při ramp startu. Nemají žádnou funkci, stejně jako u přepínače CNI v poloze BACKUP. Nastav přepínače hlasitosti MSL a TREAT z 12. hodiny. Tyto dva knoflíky nemají spínače ON/OFF v pozici proti směru hodinových ručiček, ale velmi často se na ně zapomíná, což může způsobit problémy, pokud si nevšimneš, že jsi uzamknut nebo pod palbou!

Aby systém ILS fungoval, musí být knoflík napájení ILS zapnutý. Hlasitost zvuku ILS je nyní implementována a nastavuje hlasitost zvuku radiomajáku. Nastav zvuk podle potřeby. Hlasitost INTERCOM je také funkční a řídí úroveň zvuků, které běžně slyší pilot ve sluchátkách. Tato hlasitost by měla být vždy nastavena na plnou CW polohu (standard)..

5. Přesuň se na záložní panel UHF, levý knoflík funkcí otoč z OFF na BOTH a pravý knoflík režimů nastav na MNL nebo PRESET 

nebo GRD v závislosti na briefingu. MNL nastaví záložní panel UHF tak, aby používal frekvenci MANUAL, kterou nyní můžeš nastavit pomocí 5 menších knoflíků. V režimu PRESET je rádio naladěno na vybraný kanál (ve výchozím nastavení je to č.6) a GRD nastaví záložní UHF na GUARD UHF (243.000). Pamatuj si, že F-16 má záložní rádio pouze pro UHF, a nikoliv pro VHF. Záložní rádio UHF funguje pouze tehdy, když je přepínač CNI v poloze BACKUP. Důrazně doporučujeme, nastavit záložní vysílačku správně podle brífinku tak, aby tvůj vedoucí nebo kterýkoliv člen letu byl schopen v případě potřeby komunikovat. Před přepnutím na CNI je totiž záložní rádio UHF tvým jediným komunikačním prostředkem. V takovém případě lze v okně ruční frekvence kliknutím na pří slušné knoflíky zadat frekvenci GROUND - 273.525. Jakmile je nastavena, bude přístupná komunikace s pozemním službou Kusan v režimu Buckup. Vyber stránku COM1 v UFC; zobrazí se následující stránka: Po zapnutí UFC bude DED informovat, že UHF je zapnut “ON“ v režimu Backup a v okně MNL je vybrána frekvence 273.525 a aktivní záložní předvolba je kanál 6. 

.

6. Protože při tomto úkonu není na předním panelu co nastavovat, přejdeme rovnou na pravou konzoli. Pokud potřebuješ vnitřní osvětlení, můžeš osvětlení nastavit podle vlastní potřeby na panelu LIGHTING.

PRIMARY INST PANEL (podsvícení) and DATA ENTRY DISPLAY (DED a PFD) a FLOOD CONSOLES (úplné osvětlení kabiny) lze je otočit ve směru hodinových ručiček.

Červeně zvýrazněné knoflíky nejsou implementovány. Vezmi prosím na vědomí, že letoun ještě nemá zapnuto hlavní napájení, a proto se světle nerozsvítí při pohybu přepínače, ale pouze tehdy, když příslušné sběrnice budou pod napětím.

Poznámka: pro noční RAMP starty je k dispozici také světlo reflektoru. To je k dispozici, jakmile je přepínač MAIN PWR zapnut do polohy BATT, takže při nočních RAMP startech se pomocí odkazu přepínače MAIN PWR a následného odkazu na reflektor (SHIFT + s) se rozsvítí kabina, což nám umožní snadněji pokračovat v RAMP startu..

 

7. Další položkou, kterou je třeba zkontrolovat při tomto postupu je ujistit se, že knoflík AIR SOURCE je nastaven na NORM. V opačném případě se po zapojení napájení systémů z hlavního generátoru rozsvítí varovná kontrolka EQUIP HOT, protože systémy nebudou správně chlazeny

 

8. Pokračuj dále vpravo dozadu a přepni přepínač ANTI-ICE do polohy ON. Přepni přepínač do polohy ON a ne do polohy AUTO. Ta je součástí sekvence testu ANTI-ICE.

Verze BMS 4.37.3