1.5 Spuštění motoru a ostatních systémů

Druhá část je věnována nastartování motoru a zprovoznění všech systémů. Začni opět od levé konzole.

 

1. Na panelu ELEC přepni přepínač MAIN PWR z polohy BATT do MAIN PWR. Vnější světla letadla se nerozsvítí, protože generátory k napájení sběrnice potřebuje běžící motor. Pamatuj si, že jednou z častých chyb je spuštění letadla v režimu  BATT, to brání pozdějšímu zapnutí některých systémů, protože hlavní generátor není zapnutý a může způsobit problémy při startu motoru. Proto se ujisti, že spouštíš motor s přepínačem MAIN PWR v poloze MAIN PWR.

 

 

 

 

 

 

2. Při pohybu vpřed můžeš zavření krytu kabiny. Kryt je opatřen spínačem pohonu pro zavření nebo otevření krytu kabiny a ochranným krytem, který se běžně označuje jako “žlutý pavouk”, uzamkne a utěsní kryt a spustí přetlakování kabiny.

Oba spínače jsou nyní v BMS funkční. K zavření krytu kabiny, klikni pravým tlačítkem myši na přepínač krytu (a drž ho), dokud se kabina nezavře."Conopy hotspot"

Upozornění: Pohyb zavírané kabiny lze kdykoliv zastavit, uvolněním spínače do střední polohy.

Když je kryt kabiny dole, je třeba ho zajistit a utěsnit, což se provede posunutím žlutého pavouky směrem ven (k přepínači). "Spider hotspot" Jakmile pavouk hlídá přepínač motoru krytu, uslyšíš spuštění ECS a výstražná kontrola CANOPY na pravém štítku palubní desky zhasne. 

3. Před zapnutím JFS se ujisti, že je kryt kabiny zcela zavřený. Zavírání krytu kabiny během provozu JFS může mít za následek neúspěšné spuštění JFS nebo předčasné vypnutí JFS v důsledku snížení elektrické energie, kterou potřebuje JFS. Zkontroluj správnou polohu plynové páky (vypnuto) a potom přejdi k panelu ENG & JET START.

Přepínač JFS se posune na START2 kliknutím pravým tlačítkem myši nebo na START1 kliknutím levým tlačítkem myši. START1 použije pouze jeden zásobník stlačeného vzduchu JFS/Brake a poskytne 50% šanci na spuštění motoru. START2 se běžně používaný za chladného počasí, poskytuje větší šanci k nastartování motoru, protože k spuštění motoru využívá současně oba zásobníky stlačeného vzduchu JFS/Brake.

Výhodou použití START1 je, že v případě poruchy máš další šanci 50/50 k nastartování motoru díky dalšímu použití START1, který použije zbývající zásobník JFS/Brake. V případě vyčerpání obou zásobníků JFS/Brake, je nutné JFS naplnit ručně (což je možné prostřednictví nabídky ATC), po několika sekundách se rozsvítí kontrolka JFS RUN a otáčky motoru RPM se plynule zvýší na 25%. V tomto okamžiku zkontroluj, zda nesvítí výstražná kontrolka SEC, a posuň plynovou páku dopředu do polohy IDLE (nebo klikni na zarážku volnoběhu) a sleduj kontrolky a přístroje motoru:

  • SEC výstražná kontrolka zhasne okolo 20% RPM (před přidáním plynu).
  • HYD/OIL PRESS kontrolka (pravé stínítko) zhasne mezi 30 a 35 % RPM. Pokud kontrolka stále svítit a tvůj tlak oleje bude pod 15 psi, máš poruchu tlaku oleje; okamžitě vypni motor (stáhni plyn zpět na CUT OFF) a postupuj podle pokynů v Dash-1 kapitola 38.3 "GROUND EMERGENCIES" k odstranění této poruchy.
  • FTIT by se měl zvýšit na 600-650°, potom klesne 500° při volnoběhu. Pokud vidíš, že FTIT stoupá alarmující rychlostí nebo překročí 750°C, pak ses setkal s „hot start“; okamžitě stáhni plynovou páku zpět do  CUTOFF a nech FTIT klesnout na 200°C, než se spustí JFS, a než vrátíš plynovou páku zpět do IDLE. Další informace o tomto scénáři najdeš v Dash-1 kapitola 3.5.3 GROUND EMERGENCIES.Při správném startu motoru se FTIT plynule zvyšuje s otáčkami motoru RPM: 40% RPM = 400°C FTIT, 50%RPM = 500°C FTIT, ... Zkušení piloti mohou velmi brzy odhalit „hot start“, protože rychlost nárůstu FTIT není úměrné otáčkám RPM, ale je mnohem rychlejší.
  • Kontrolka FLCS PMG (ELEC panel) zhasne okolo 40-45% RPM.
  • Přepínač JFS se vypne okolo 55% RPM (přepínač se automaticky přepne zpět do polohy OFF).
  • Kontrolka ENGINE (pravý štítek) a kontrolka STBY GEN (ELEC panel) zhasnou okolo 60% RPM a kontrolka MAIN GEN (ELEC panel) zhasne asi o deset sekund později.

Když motor běží stabilně, můžeš zkontrolovat přístroje motoru, jako je fuel flow „průtok paliva“ (700-1700 PPH), nozzle position „poloha trysky“ (více než 94%), FTIT (obvykle pod 650°C, ale nikdy ne nad 800°C), tlak HYD A & B (v poloze 12 hodin) a 3 zelené kontrolky podvozku.

 

4. Přejdi zpět na panel TEST a otestuj detekci PROBEHEAT, FIRE a OHEAT, a systému MAL&IND Lights.

 
Stiskni a drž tlačítko FIRE & OHEAT DETECT a zkontroluj:
 
  • Výstražná kontrolka ENG FIRE - svítí,
  • Výstražná kontrolka OVERHEAT - svítí,
  • Výstražná kontrolka MASTER CAUTION - svítí,
  • Po uvolnění tlačítka všechny kontrolky zhasnou.
 
Stiskni a drž tlačítko MAL & IND LTS a zkontroluj správnou činnost Voice  Message System (VMS) a že všechny kontrolky jsou rozsvíceny. Pokud neuslyšíš žádné zvuky, zkontroluj knoflík INTERCOM.
 
Přepni přepínač PROBE HEAT do horní polohy a zkontroluj, jestli kontrolka MASTER CAUTION nesvítí. Přepni přepínač do spodní polohy TEST a zkontroluj, zda na výstražném panelu kontrolka PROBE HEAT bliká. Jakmile se přesvědčíš, že systém funguje tak, jak je uvedeno, můžeš přepínač opět přepnout do polohy OFF. Vrátíme se zde později, abychom otestovali EPU a kyslíkový systém.
 
 
5. Před zapnutím pod-systémů se doporučuje zkontrolovat činnost EPU.
Testování EPU může způsobit přepětí v elektrickém systému a je nejlepší tento test provést před připojením avioniky.
EPU je zajištěn v průběhu spuštění motoru, aby se zabránilo automatickému spuštění EPU jednotky. Před testem EPU, musí pozemní personál odstranit bezpečnostní pin EPU.
Test se prování po spuštění motoru v nabídce ATC (stránka Ground t 1). Upozorňujeme, že musíš být na pozemní frekvenci ATC.
Jakmile šéf obsluhy odstraní EPU pin, zpráva o jeho stavu v pravém horním rohu obrazovky zmizí.
Jakmile je pin EPU odstraněn, přesuň se na EPU panel a přepni přepínač EPU do polohy OFF a pak zpět do polohy NORM. Při používání myši se ujisti, že klikáš levý tlačítkem k přepnutí do OFF; kliknutí pravým tlačítkem se spustí EPU, čemu by se mělo na zemi zabránit. Skutečný důvod je pro nás nepodstatný; hydrazin je extrémně toxický pro pozemní obsluhu, ale tu ve Falconovi nemáme.
 
Nejdříve zkontroluj, zda jsou kontrolky EPU GEN a EPU PMG vypnuté na ELEC panelu. Test EPU se provede přepínačem EPU/GEN na panelu TEST. Otáčky motoru RPM musí být okolo 80% a parkovací brzda nesmí být zapnuta, takže se ujisti, že letoun je stále na klínech a stojíš na pedálových brzdách. Posuneme plyn těsně nad 80% RPM, přepni a drž přepínač EPU/GEN na TEST panelu a kontroluj následující kontrolky:
  • Kontrolka EPU AIR: svítí - ON (EPU panel),
  • Kontrolky EPU GEN a EPU PMG: zhasnuté - OFF (ELEC panel),
  • 4 kontrolky FLCS PWR: svítí - ON (TEST panel),
  • Kontrolka EPU RUN: svítí (EPU panel) po 5 sekundách
Pak můžeš uvolnit testovací spínač a vrátit plynovou páku do polohy IDLE. Pokud se zelená kontrolka chodu nerozsvítí, proveď test znovu a mírně větším nastavením plynu.
 
Tuto kontrola může být přeskočena, když je spínač EPU v poloze NORM, protože systém se automaticky spustí kdykoliv bude potřeba.
 

6.Přesuň se vpravo na panel AVIONICS POWER, k rychlému spuštění kalibrace polohy INS a zapni přepínače MMC, ST STA (SMS), MFD, UFC, GPS, DL. Všimni si, že MFD a UFC budou potřebovat několik sekund k spuštění po zapnutí přepínače UFC. Jakmile se DED zapne, otoč knoflíkem INS z polohy OFF do polohy ALIGN NORM. Novější bloky mají EGI (Embedded GPS/INS), které snižují dobu kalibrace INS z 8 na ~4 minuty..

 

 

 

7.Přejdi k panelu SNSR PWR, zapni FCR a přepni RDR ALT do polohy STBY. V závislosti na použité výzbroji můžeš také zapnout levý a pravý hardpoint. Upozorňujeme, že se jedná o závěsy umístěné na levé a pravé straně nasávání motoru a nesou TGP, NVP, nebo HTS kontejnery. Není nutné je napájet, pokud nejsou na těchto podvěsech instalovány. Pokud to ale neuděláš, může se stát, že nebudou kontejnery v požadovanou dobu napájeny, protože potřebují určitou dobu na chlazení, než se dostanou do provozu, zejména FLIR potřebuje 8 až 15 minut. Proto je třeba před vzletem zkontrolovat / nastavit na zemi, musí to být priorita.

V této tréninkové misi mohou být hardpointy kontejnerů bez napájení.

 

 

 

8. Polohu sedačky pilota lze nastavit nahoru/dolů přepínačem na pravé boční stěně hned za panelem SNSR PWR.

Polohu můžeš kdykoliv upravit, a toto je vhodný okamžik pro jeho nastavení. Normálně skuteční piloti položí pěst na helmu a zvednou sedačku, dokud se pěst nedotkne krytu kabiny.

 

9. Posuň se na středovou konzoli a rychle zkontroluj, jestli začala INS kalibrace; podívej se na DED, který poskytuje standardní INS stránku, a zkontroluj, zda se stav INS zvyšuje. Další možnost je podívat se na praporek ADI. Žlutý praporek AUX na ADI zmizí 60 sekund po kalibraci INS.

 

10. Zapni HUD pomocí ovládacího kolečka SYM na ICP (nahoru). Kliknutím na F-ACK (na stínítku vlevo) podívej se na PFLD  a restartuj kontrolku MASTER CAUTION (klikni na ni), abys věděl, kdy se příště rozsvítí. Snaž se resetovat kontrolku MC, jakmile potvrdíš závadu, abys nepřehlédl další poruch, nikdy ji neresetuj, aniž bys věděl, proč se vůbec rozsvítila.

Často dochází k signalizaci závady systému FLCS při spuštění motoru, protože systém FLCS zjistí nízký tlak a předpokládá, že došlo k selhání systému ISA. Někteří piloti resetují FLCS automaticky po spuštění motoru, ještě předtím, než je PFLD schopen nahlásit zprávu o selhání FLCS. Ostatní mohou počkat, až bude PFLD napájen a spustí se, aby tuto poruchu ohlásilo. V každém případě může být nutné resetovat FLCS k odstranění signalizované závady.

Vymaž také seznam poruch MFL (Maintenance Fault List) na stránce MFD TEST pomocí OSB 3. Na displeji PFLD se zobrazí běžné poruchy při RAMP startu, které se vymažou, jakmile budou systémy v provozu.

 

11.Vrať se na levou konzoli k panelu AUX COMM. Stačí nastavit knoflík IFF MASTER do polohy STBY a otočit přepínač CNI z polohy BACKUP do polohy UFC, abyste mohli začít používat primární palubní systémy. 

Po dokončení těchto úkonů se řídicí jednotka Up Front Controller připojí a doporučuje se, abys před nastavením rádií prostřednictvím UFC nahrál do systému datovou kazetu. DTC obsahuje všechny informace, které byly nastaveny při plánování mise. V reálném provozu ji piloti nosí s sebou a zasunou ji do DTC zásuvky na pravé konzoli. V BMS se načte DTC tak, že na MFD vybereš stránku DTE a stiskni tlačítko LOAD (OSB 3).

Důvod, proč načítáme DTC před nastavením rádií UFC je ten, že jelikož DTC má komunikační sekci, předvolby mohou být jiné než ty, které byly přednastaveny. Pokud načteš DTC po nastavení rádia na UFC, nemusíš již být na správné frekvenci.

DTC se může načíst ještě před přepnutím přepínače C&I do UFC.

Další informace o datové kazetě najdeš v části DTC v příručce BMS-Manual.

Letecké základny mají několik frekvencí pro Ground Ops, Ground, Tower a Approach/Departure. Ve výchozím nastavení přidělí DTC těmto frekvencím předvolby UHF podle tvé domácí letecké základny. Ground Ops je vždy předvolba #1, Ground je předvolba #2, Tower bude předvolba #3 a Approach/Departure je vždy předvolba #4.

Poznámka: Approach a Departure jsou často na stejné frekvenci i v reálném životě.

Přesto doporučujeme znát hodnoty frekvence, tyto frekvence jsou zveřejněny v obvyklých podkladech pro piloty (AIP, mapy atd.). Můžeš použít přednastavenou nebo stanovenou frekvenci podle toho, čemu dáváš přednost.

S aktualizací radiového kódu se změnil také způsob komunikace s AI nebo lidskými piloty během letu. První let skupiny (package) bude mít obvykle přidělenu VHF předvolbu #15, druhý let bude mít předvolbu #16, třetí #17 atd. AI (wingmen, ATC, AWACS, tanker) s námi bude komunikovat jen pokud jsme na stejné frekvenci, stejně jako v reálném provozu.

Pokud uvidíš nabídku komunikace s wingmanem šedou, nejsi na stejné frekvenci, abys s ním mohl komunikovat.

V brífinku bude uveden nový plán COMM. Nyní se jedná o povinný bod instruktáže před letem.

Ve stručnosti zadej Uniform (UHF) Ground a Victor (VHF) 15 do UFC radií:

 
Stiskni COM1 na ICP a na DED se zobrazí stránka UFC COM1. Můžeš vybrat PRE 2 nebo zadat pozemní frekvenci ručně. K výběru předvolby #2, stiskni jen “2” ve scratchpadu a potom ENTR nebo použij ICP “šipku nahoru” a potom ENTR. K ručnímu zadání frekvence, zadej do zapisovacího řádku 27352, a potom ENTR.

  

Všimni si, že poslední číslice 5 nejde zadat, na tom nezáleží. Nezapomeň, že Scratchpad je oblast mezi hvězdičkami

Nyní udělej totéž u COM2 & Victor, nastav předvolbu #15

Po stisknutí ENTR na ICP se vrátí DED na stránku CNI, kde uvidíš, že UHF je nyní nastaven na 273.52(5), což je nově přidělená pozemní frekvence pro Gunsan. A VHF #15 je nová výchozí předvolba pro první let v rámci skupiny (package).

  

Verze 4.37.3