3.10.6 A-G INTERNÍ DATA LINK

Funkce interního A-G data linku zajišťují vysílání dat spojených s aktuálně zvoleným steerpointem nebo pozicí A-G kurzoru, což umožňuje členům týmu přesouvat jejich senzory (kurzory AG radaru, TGP, atd.) na cíl nebo „body zájmu“ (POI).

 

AIR-TO-GROUND DATA LINK STEERPOINT

A-G steerpoint data link je vytvořen pro praktické využití HSD jako SOI. HSD totiž může fungovat jako SOI (označeno orámováním MFD) pomocí DMS (Display Management Switch) stiskem dolů. Steerpoint se vybere umístěním kurzoru HSD na vybraný STPT a označením TMS dopředu. Zpráva A-G data linku se odešle stiskem COMM doprava, když je HSD SOI a odeslání je taky oznámeno tónem ve sluchátkách. Na základní stránce HSD se vedle OSB 6 objeví zvýrazněná zkratka XMT. Druhou možností je zvolit steerpoint přes UFC (Up-Front Controls – ICP), přepne se SOI na HSD a stiskne COMM doprava (nebo Ctrl+p). Steerpoint data linku se příjemci objeví jako velké žluté X na HSD a uložen je do pozic 71-80, což navigačnímu systému dovoluje používat několik DL steerpointů. Když jsou všechny pozice obsazeny, přepíše se č. 71 novým údajem.

                                           

             HSD příjemce s STPT data linkem                                                  HUD příjemce

 

Zvláštnosti pro A-G interní činnosti data linku

Adresa příjemce se může ještě před odesláním STPT nebo pozice A-G kurzoru změnit (umístění A-G kurzoru je popsáno níže). Standardně je nastavena adresa tvého týmu (číslo zakončené nulou, např. 20). Vysílání na takovou adresu pošle data skupině nebo týmu se stejnou počáteční číslicí, např. adresa 20 zahrnuje čísla 21-24. Když chce lídr čtyřčlenné skupiny poslat data link mark pointu všem členům jeho letky a jejich adresy jsou 21 až 24, zadá do pole XMT pro odeslání adresu 20 a odešle přes COMM doprava (nebo Ctrl+p). Odeslaný mark point by se měl zobrazit na HSD každého člena letky. Pokud je jeho čtyřčlenná letka součástí 8 letadel a druhá polovina má adresu 10, zadá ji a data odešle jim.

 

Adresa končící jinou číslicí než 0 patří individuálnímu letadlu. Když chce pilot poslat mark point svému wingmanovi č.3 a ten má adresu 13, zadá tohle číslo a A-G data se odešlou jenom jemu. Zadávání specifických adres je možné jen pro A-G operace a neovlivní interní A-A data link. Jak bylo popsáno výše, odeslání dat je možné i jednotlivému letadlu mimo tvůj čtyřčlenný tým. Takže když ty máš číslo 21 a jiná čtyřčlenná letka 11-14 a ty chceš poslat mark point jen jejímu lídrovi, stačí zadat jako adresáta č.11.

 

DATA LINK POZICE KURZORU AIR-TO-GROUND 

Funkce A-G kurzoru poskytuje přenos pozice A-G FCR kurzoru. Tato funkce je nezávislá na hlavním módu, takže FCR může být v GM, GMT nebo SEA, ale musí být SOI. Přijetí data linku A-G kurzoru také nezávisí na módu data linku.

 

Vysílání pozice A-G kurzoru

Před odesláním koordinátů A-G kurzoru z vlastního letadla musí být FCR SOI, přes CURSOR/ENABLE se najede kurzorem na cíl a pozice se odešle přepínačem COMM doprava (Ctrl+p). Ve sluchátkách se ozve tón a na HSD se na dvě sekundy rozsvítí XMT vedle OSB 6. Pilot svůj vlastní symbol data linku neuvidí, adresátovi se ukáže žlutá *.

 

Obdržení pozice A-G kurzoru

Je nezávislé na momentálním režimu data linku. Na přijetí zprávy data linku upozorňuje avionika několika způsoby. Ozve se tón, Betty zašeptá „DATA“ a na HUDu se objeví “CURSOR” a “DATA”. Tyto hlášky na HUDu zůstanou, dokud se na ICP nestiskne přepínač DRIFT C/O do pozice WARN RESET nebo data už nejsou platná (např. 13 sekund po obdržení pozice kurzoru). Po přijetí zprávy zobrazí HSD nebo FCR (pokud je v jednom z módů GM, GMT, SEA) symbol A-G kurzoru *.

Tento symbol na FCR zmizí, když se zvolí FZ nebo FTT (fixed target track). U symbolu je číslice (1-4), která označuje odesílatele (člen týmu) nebo dvoučíselná hodnota, která označuje odesílatele mimo vlastní čtyřčlenný tým. Na displeji zůstane zobrazen 13 sekund a posledních 5 bude blikat (pokud se nachází v zorné oblasti na displeji). Když je zobrazení pozemního data linku na HSD zjednodušeno (přes OSB 17), neobjeví se na něm žádný symbol. Systém uloží a zobrazí až 3 různé pozice kurzoru zároveň. Další přijatý údaj přepíše ten nejstarší. Pozice kurzoru data linku není uložena ve steerpointu.

Příjemcův FCR, HSD a HUD. Odesílatel poslal data kurzoru, který je shodný se steerpointem.

 

Pod stiskem kláves „w, w“ nebo „e, e“ je nový příkaz pro AI wingmana, resp. Element - “Datalink Ground Target” (Pozemní cíl data linku). Na tento požadavek odešle AI pozici A-G FCR kurzoru jeho cíle. Tato funkce je dostupná jen v případě, když jsi lídr letky nebo elementu a máš vůbec nějakého wingmana.

 

 

Vysílání steerpointů DL – SP vs STP

Při operacích s A-G radarem musí mít pilot při vysílání na paměti jednu zvláštnost. V SP módu po stisku TMS-UP pilot může hýbat s aktuálním steerpointem. To je dobré vědět, protože pilot může takto nastavit steerpoint na cíl, přes DMS-Down přepnout SOI na HUD a pak pozici steerpointu odeslat přes COMM- Right (Ctrl+p) (resp. pozici jeho kurzoru jako steerpoint) členům týmu. To je důsledek SP módu, protože po stisku TMS-Up pilot vytvoří pseudo steerpoint. Když stiskne TMS-Down, zruší posun a steerpoint se vrátí na svou původní pozici a kurzor FCR bude uprostřed obrazovky.

V režimu STP, ale posouvání nemění pozici aktuálního STPT  (ve skutečné F-16 ano). Takže podobnou operaci provedeme tak, že přes DMS-Down přepneme SOI na HSD a odvysíláním STPT vyšleme aktuálně zvolený steerpoint, ale ne pozici kurzoru (co by steerpointu, jako v předešlém případě). Více informací o režimu SP je v manuálu k BMS 2.0 (hledej výraz „pseudo”).